Säljare i butik är säkerligen bekanta med denna vanliga term, och vi upplever att detta svar från kunder kan vara trixigt att bemöta. I denna text ger vi dig konkreta tips på hur du kan bemöta detta, och till och med överraska kunden. Vi respekterar att kunder ibland bara vill kika runt, men detta frånsäger inte ansvaret för säljaren att bry sig om kunden, tvärtom!
Vad svarar man då om en kund bara vill titta? "Ja men så bra, låt oss titta tillsammans!" Varför inte berätta om sortimentet kunden är där för att titta på, du som säljare är ju trots allt en expert och vem vill inte lyssna på en sådan?
En annan approach kan vara att bemöta detta på ett trevligt vis och låta kunden kika runt, men håll ett öga på kunden. När han eller hon rör sig vid en kampanjhylla och kollar runt är det ett perfekt tillfälle att på ett smidigt vis öppna konversation om produkter som kunden uppenbarligen visat intresse i, använd tillfällen som dessa för att öppna för samtal och var lyhörd på vad kunden säger. Den har ju ändå gått in i din butik av en anledning!
Vi vet, man vill inte vara den där irriterande säljaren som följer en kund som en hök. Det finns bra vis att göra detta, och det finns mindre bra vis. Ett bra vis är att hålla dig i närheten, var tillgänglig om kunden har frågor och våga bjuda in till samtal om kunden ser fundersam ut. Är det lågt tryck på kunder i butiken kan du plocka med varor eller vika tröjor i närheten av kunden, och var uppmärksam på om han eller hon behöver din hjälp, då är du direkt tillgänglig!
Comments