
KUNDMÖTESBAROMETERN VISAR VAD SOM DRIVER KONVERTERING
Kundmötesbarometern är en omfattande årlig undersökning vars syfte är att på ett djupare plan förstå vad som driver lojalitet och försäljning, i mötet med säljaren, i den fysiska butiken. Mätningen är framtagen och baserad på forskning inom marknadsföring och konsumentbeteende
Vad ser vi i kundmötesbarometern 2025?
Några insikter du kan läsa mer om i rapporten
Kundmötet är bättre en någonsin sedan vi började mätningarna 2021
Kunder väljer fysisk handel för att få med sig produkten direkt. Priser och kampanjer har tappat i betydelse – den mänskliga kontakten väger tyngre i år.
Den mänskliga kontakten är avgörande. Ett bra bemötande är fortsatt helt centralt för både försäljning och kundnöjdhet.
Fler kunder som lämnar butiken utan att handla går till en annan fysisk butik. Som säljare gäller det att ta till vara på varje chans. Ofta finns det bara en.
Stora skillnader finns mellan branscher. Potentialen är särskilt stor där kundkontakt
idag är låg och behovet av rådgivande försäljning är stort.
Om Kundmötesbarometern
Kundmötesbarometern 2025 bygger på 1176 självrapporterade besök i svenska butiker under maj och juni. Här ingår både rikstäckande kedjor och enskilda butikskoncept, liksom besök där köp genomfördes och besök där kunden lämnade utan att handla. Mätningen är framtagen av Dive Custitude och baserad på forskning inom marknadsföring och konsumentbeteende
Vill ni veta mer?
Vi älskar att prata kundmöte, och nu har vi ännu mer spännande data att använda oss av. Hör av dig så kollar vi hur det ser ut i din kedja!

