VI VILLE PÅ RIKTIGT FÖRSTÅ
Custitude AB lanserar en undersökning om kundmötets betydelse - Kundmötesbarometern. Undersökningen är utvecklad i samverkan med forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Syftet med undersökningen är att på ett djupare plan förstå vad som driver lojalitet och försäljning i den fysiska butiken.

TRE SNABBA
Den 11/3 presenteras den stora rapporten, Kundmötesbarometern, men redan nu vill vi dela detta:
hur många kunder har faktiskt kontakt med en säljare under sitt besök i fysisk butik, och vilka konsekvenser har detta?
40%
Av besökare i fysisk butik har inte någon kontakt alls med en säljare. Det kan vara kunder med intentioner för köp eller som bara kollar runt. Detta är en av de stora utmaningar vi ser i fysisk butik - att uppmärksamma kunden innan den går till kassan, eller ännu värre, ut genom dörren utan kontakt.
31%
Var tar då de kunder vägen som inte har någon kontakt med säljare och väljer att inte handla? Jo, hela 31% går till en annan fysisk butik. Vi ser att behovet av mänsklig kontakt är avgörande, bland annat där kunden gärna hade velat handlat men inte fick kontakt eller hjälp i butiken.
61%
Av besökare i branschen diverse/varuhus-handel har ingen som helst kontakt med en säljare. Bäst var skönhet/hälsa/apoteks-branschen där enbart 12% inte har någon kontakt med säljare under sitt besök.
VILL NI VETA MER?
Vi älskar att prata kundmöte, och nu har vi ännu mer spännande data att använda oss av. Hör av dig så kollar vi hur det ser ut i din stad eller kedja!