KUNDMÖTESBAROMETERN VISAR VAD SOM DRIVER KONVERTERING
Kundmötesbarometern är en årlig undersökning vars syfte är att på ett djupare plan förstå vad som driver lojalitet och försäljning i den fysiska butiken. Undersökningen är gjord på faktiska besökare i detaljhandeln och är utvecklad av Custitude i samverkan med forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.
Vad ser vi i kundmötesbarometern 2024?
Några insikter du kan läsa mer om i rapporten
Kundmötet i Svensk retail har blivit bättre men konverteringen går ned.
Fler väljer att nöjeshandla medan nyttohandlarna minskar. Även snittköpet sjunker för nyttohandlaren medan nöjeshandlarens snittkvitto har gått upp.
Kontaktens betydelse för kundmötet - Påverkar både konvertering och snittköp.
Kundmötet påverkar kundens vilja att handla hos företaget även om köpet nödvändigtvis inte sker här och nu. Säljarna kan inspirera kunder till lojalitet!
Om Kundmötesbarometern
Kundmötesbarometern är utvecklad i samverkan med forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. 1154 besök i svensk retail har registrerats under januari 2024. Personer har rapporterat sina egna privata besök i fysisk handel. Det är besök i klassiska kedjor likväl som enskilda butikskoncept runt om i hela Sverige. Här ingår både besök där ett köp skett och besök där kunden lämnat butiken utan att handla.
Vill ni veta mer?
Vi älskar att prata kundmöte, och nu har vi ännu mer spännande data att använda oss av. Hör av dig så kollar vi hur det ser ut i din stad eller kedja!