top of page
Nöjda kunder utanför skyltfönstret i en fysisk butik

Kundmötesbarometern 2023 är här!

Kundmötesbarometern är en undersökning vars syfte är att på ett djupare plan förstå vad som driver lojalitet och försäljning i den fysiska butiken.

Undersökningen lanserades för första gången 2021 av Custitude och är utvecklad i samverkan med forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.

Vad ser vi i kundmötesbarometern 2023?

Säljarens roll i framgångsrik långsiktig försäljning


Nu släpper vi den tredje upplagan av Kundmötesbarometern, och likt sina två föregångare ser vi avgörande mönster för framgångsrik försäljning i en utmanade tid för retail. ​

Vi ser att säljarens förmåga att skapa en bra relation till kunden blir avgörande för köp här och nu, men också för viljan att återvända till samma butik. 


​Kundmötet har blivit sämre, det är något som oroar oss. Nu behöver vi verkligen ”förtjäna” kunden och det görs genom genuina möten. Flera branscher sticker ut här, bland annat kläder/skor där endast varannan kund pratar med en säljare under sitt besök i butik.​

Kan det vara så att handeln inte ställt om efter pandemitider. Att mötet med kund fortfarande har kvar ”spår” av försiktighetsåtgärder? Om det är så, är det hög tid att agera på det.​

I årets kundmötesbarometer delar vi med oss av flera avgörande faktorer för framgångsrik långsiktig försäljning.

Lotta Eriksson, VD Custitude

Några insikter du kan läsa mer om i rapporten


  • Varför man går till en fysisk butik handlar till stora delar om att få med sig sin produkt direkt, att få inspiration och kunna prova. Vi ser att ”nöjesshopparen” är tillbaka.

  • Det är färre kunder som har kontakt med säljare och det beror på att färre säljare tar initiativet till kontakt.​

  • Det blir ännu viktigare att skapa en bra relation med kunden, men vi ser inte att det sker i större utsträckning.​

  • Alla de besökare som lämnar butiken utan handla, här finns det stor potential. Många går direkt till en annan butik för att lösa sitt behov. Vilken möjlighet till ökad konvertering som bor här!

Se inspelningen från vårt webinarie

KMB webinar hemsida .png

Kundmötesbarometern 2023

Vad är det i kundmötet som driver konsumtion (köp här och nu) och kundlojalitet (viljan att komma tillbaka)? Spelar det roll VAD vi gör och HUR vi gör? Var med när Custitudes VD Lotta Eriksson tillsammans med Angela Nihlén, marknadsansvarig på Custitude, presenterar Kundmötesbarometern 2023.

Kundmötesbarometern är utvecklad i samverkan med forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Syftet med Kundmötesbarometern är att på ett djupare plan förstå vad som driver lojalitet och försäljning i den fysiska butiken. Undersökningen utgår från ett kundperspektiv och fokuserar på själva kundmötet, interaktionen med säljaren.

 

360 personer har registrerat sina egna, privata besök i fysisk handel under perioden november-december 2022. Totalt 1175 besök. Det ingår både besök där ett köp skett och besök där kunden lämnat butiken utan att handla.
 

Resultaten bekräftar att Kundmötesbarometern kan förklara både vad som leder till köp och vad som leder till kunders lojalitetsintentioner. På så sätt utgör Kundmötesbarometern ett viktigt verktyg för aktörer inom handeln att arbeta med för att dels kunna jämföra sig mot branschens bästa, dels för att få en unik inblick i vilka potentiella insatser som gör bäst nytta för att främja resultat här och nu men även på sikt.

Vill ni veta mer?

Vi älskar att prata kundmöte, och nu har vi ännu mer spännande data att använda oss av. Hör av dig så kollar vi hur det ser ut i din stad eller kedja!

lotta eriksson lågupplöst.jpg

LOTTA ERIKSSON

Grundare och VD

Kontakt: 

lotta.eriksson@custitude.se

070-790 90 78

bottom of page