INSIGHTS

Här finner du alla våra blogginlägg där vi delar kunskap, insights, tips och spaningar som vi ser!

 

Vi välkomnar Emma Nordqvist till Custitude

Vi fortsätter att utöka vårt team på Custitude och välkomnar denna gång Emma Nordqvist i rollen som bemanningskoordinator. Hon kommer främst att arbeta med våra Mystery Shoppers för att stötta och utveckla dem i sitt dagliga arbeta. Emma kommer senast från Astra Zeneca och har tidigare erfarenhet av retail och sälj. Vi är så glada över att ha med Emma i vårt team och tillsammans kommer vi utveckla vårt kundmötesteam för att säkra ännu bättre data och reflektioner till våra k

Vi välkomnar Julia Schramm till Custitude

Ny årstid, ny kollega. I höst har vi på Custitude fått äran att stärka upp vårt team med Julia Schramm, som kommer att arbeta hos oss som Bemanningskoordinator. I rollen kommer hon stötta och utveckla våra Mystery Shoppers i deras dagliga arbete att observera våra kunders kundmöten. När hon inte är här på kontoret studerar hon ekonomi vid Mälardalens Högskola. Vi är så glada att ha henne med i teamet och ser fram emot en fartfylld höst! #custitude #kundmötespartner #kundmöte

Vi välkomnar Siv Pettersson till Custitude

Idag välkomnar vi Siv Pettersson till oss på Custitude! Siv kommer till oss med många års erfarenhet av kundmötesutveckling, men också med stor kompetens inom projektledning och turism. Hon går in i rollen som projektledare hos oss och kommer hjälpa våra kunder i det dagliga arbetet mot deras bästa kundmöte. Vi är så glada att ha Siv ombord, varmt välkommen! #custitude #kundmöte #kundmötesutveckling

Vad värdesätter kunder i fysisk butik under en pandemi?

I en artikel publicerad i Tidningen Market ger vi sju tips för att vässa kundmötet under en pandemi, med data hämtad från Kundmötesmarometern. När nästan hälften av kunder som besöker fysisk butik inte har någon kontakt med säljare blir andra delar ännu viktigare för att kunden ska få en bra kundmötesupplevelse. Trygghet, tydlighet och tillgänglighet Kunder efterfrågar nu tydliga direktiv, regler och förhållningssätt som är enkla att följa vid sina besök. Lika viktigt visar d

Custitude lanserar Kundmötesbarometern 11/3

Under en längre tid har vi på Custitude ruvat på en väldigt spännande nyhet, något vi nu stolt kan presentera - Kundmötesbarometern. I en omfattande undersökning har vi tillsammans med Karlstad Universitet - Centrum för tjänsteforskning grottat ned oss i något vi tycker det talats väldigt lite om den senaste tiden - det fysiska kundmötet. Den 11/3 släpper vi rapporten, men vi kan inte riktigt hålla oss, så de kommande veckorna kommer vi släppa data och specifika frågor för di

Missade du Framtidens Retail? Vi summerar!

Custitude fick äran att gästa det digitala eventet Framtidens Retail där fokus låg på kundupplevelse, kundmötet och hur digitalisering påverkar dessa. Inte minst fick vi dela det vi på Custitude kan bäst, det fysiska kundmötet och vad som driver lojalitet och köp. I detta inlägg tänkte vi delar våra fyra viktigaste reflektioner från det timmes långa digitala eventet Klicka på bilden ovan om du vill se eventet i sin helhet. Våra fyra viktigast spaningar är följande: Den lojala

Framtidens Retail - Lotta gästar

På torsdag den 4e februari kan man avnjuta en hel timmes digitalt frosseri om framtidens retail, vilket är helt i vår smak! Vår VD Lotta Eriksson gästar och diskuterar kundmötets framtid tillsammans med flera spännande och intressanta talare. Anmälan är kostnadsfri, så passa på att anmäla dig om du likt oss är nyfiken på vad det fysiska kundmötet har för roll i det framtida retail-landskapet. Läs mer och anmäl dig här #custitude #kundmötespartner #kundmöte #dagensindustri

Vår VD Lotta Eriksson gästar Kamoja-podden

I Lisa Ekströms pod får vi tjuvlyssna på inspirerande samtal mellan henne och sin gäst, och uppmuntras till att kamoja (stjäla/knycka) goda idéer som diskuteras. Custitudes VD och grundare Lotta Eriksson gästade Kamoja-podden tidigare i år och i samtalet berörs allt från vad det krävs för att skapa riktigt bra kundservice och vikten av att skapa snackisar bland kunder och i branschen. Klicka på bilden nedan för att komma till avsnittet. Trevlig lyssning! #kundmöte #customerat

"Jag vill bara titta"

Säljare i butik är säkerligen bekanta med denna vanliga term, och vi upplever att detta svar från kunder kan vara trixigt att bemöta. I denna text ger vi dig konkreta tips på hur du kan bemöta detta, och till och med överraska kunden. Vi respekterar att kunder ibland bara vill kika runt, men detta frånsäger inte ansvaret för säljaren att bry sig om kunden, tvärtom! Vad svarar man då om en kund bara vill titta? "Ja men så bra, låt oss titta tillsammans!" Varför inte berätta om

Varför lämnar kunden butiken utan att handla?

Varför väljer man som kund att lämna en butik utan att handla, trots att butiken har en produkt som man söker? Vi har ställt denna fråga till mer än 2000 personer och det visar sig att det kundmöte kunden får är avgörande för om kunden väljer att stanna kvar och handla eller lämna butiken. "Säljaren verkar inte intresserad av mig som kund och vill knappt sälja produkten till mig." Detta är något vi hör om på flera håll, ett bristande engagemang som upplevs som ett ointresse i

Kundmötet under en pandemi

Besök i den fysiska butiken har onekligen minskat med den rådande pandemin, men de kunder som tar sig till butiker, vad söker dem efter i sitt kundmöte? Nu mer än någonsin värdesätter kunden trygghet vid sina besök butiker. Hur bevarar man då kundmötets kvalitet samtidigt som personal och kunder ska känna sig trygg? Vår medgrundare Joakim Swärd tipsar om detta nedan. "Tänk på att respektera avståndet och att säkra att alla känner sig trygga. Men den största utmaningen är att

Spelar kundmötet i fysisk butik någon roll längre?

Blir inte allt bara e-handel? Vad ska den fysiska butiken ha för någon roll? Många frågor cirkulerar idag kring den fysiska butikens roll i retail-landskapet. Vi tror oss veta vem som har svaret på dessa frågor - kunden. Kundmötesfrågor är det roligaste vi vet, och vi vet också att när vi samlas runt just kundinsikter blir det mesta enklare. Det gäller mer än någonsin - vikten av ett kundmöte som upplevs som engagerat, intresserat och personligt. När man lyckas leverera detta