top of page
Sök
Skribentens bildCustitude

Bli bäst på kundbemötande 2025 – Skapa nya vanor!

Om vi verkligen vill bli riktigt bra på något – oavsett om det handlar om ett idrottsligt mål, en ny färdighet eller att vässa teamets prestationer i kundmöten – finns det en gyllene regel: övning gör mästare. Och inte bara vilken övning som helst, utan kontinuerlig och målinriktad träning varje dag.

 

Det handlar inte om att ta jättekliv framåt. I stället ligger nyckeln i de små, konsekventa förbättringarna. Genom att bli lite bättre varje dag kan vi uppnå en enorm utveckling på lång sikt. Tänk på det som att slipa en diamant – det är inte en plötslig och dramatisk handling som gör skillnaden, utan de små justeringarna som får fram den perfekta glansen.

 

Men hur gör vi träning till en vana? Och varför är det så viktigt för teamets framgång i kundmöten?

 




Små vanor, stor effekt

 

För att verkligen etablera en vana behöver vi tre saker: motivation, förmåga och en ”knuff”. Det är ett ramverk som kan användas för att skapa vilken ny vana som helst, och det fungerar särskilt bra när vi ska införa en daglig träningsrutin i teamet.

 

1. Motivation

Motivationen är drivkraften som gör att vi vill förändra eller förbättra oss. Den handlar om att ge förståelse för varför något är viktigt och varför det behöver göras. För teamet kan detta innebära att tydligt kommunicera vilken skillnad kundmöten av hög kvalitet gör – både för kunderna och för teamets gemensamma framgång. Visualisera resultatet! Vad betyder det för kundnöjdheten? För försäljningen? För stämningen i gruppen?

 

2. Förmåga

Förmågan handlar om att ha de rätta verktygen och kunskapen för att lyckas. Om träningen känns för svår eller otillgänglig kommer det vara lätt att ge upp. Därför är det viktigt att träningen anpassas efter teamets nuvarande nivå och behov. Små steg som alla kan delta i leder till framgång.

 

3. Knuff

Knuffen är den lilla påminnelsen som ser till att vanan faktiskt blir av. Vi har alla någon form av ”knuff” i våra dagliga rutiner. Tänk på tandborstning. Som barn lärde vi oss hur vi skulle göra (förmåga), vi fick förståelse för varför det är viktigt (motivation), och våra föräldrar kopplade det till en påminnelse – läggdags och morgonrutinen. Det är precis samma princip som kan användas här. Träningen kan kopplas till exempelvis det första kundmötet på dagen eller ett gemensamt morgonmöte.

 

En ny vana för bättre kundmöten

 

Att skapa en daglig rutin kring träning är inte bara ett sätt att vässa teamets färdigheter, det är också en investering i kultur och samarbete. Det signalerar att kundmöten är viktiga och prioriterade, och det hjälper nya medarbetare att snabbt komma in i arbetssättet.

 

Starta smått. Bestäm en enkel övning som teamet kan göra varje dag – det kan vara att reflektera över ett kundmöte, att träna på ett beteende i kundmötet, eller att ge varandra konstruktiv feedback. Här hittar du exempel på en övning. Det viktiga är att det görs regelbundet och att det knyts till en specifik tidpunkt eller händelse.

 

Reflektera tillsammans. Sätt en rutin att reflektera kring veckans träning tillsammans i teamet. Hur kändes det? Vad var lätt? Vad var svårt? Hur reagerade kunderna? Glöm inte att uppmärksamma de framgångar som ni gör, vare sig det är på individnivå eller på team-nivå.

 

Små förändringar, stor skillnad

 

Det är ofta de små detaljerna som gör den stora skillnaden. Genom att integrera daglig träning i teamets arbete skapas en kultur av ständig förbättring. Och när alla bidrar till att ta små steg framåt – varje dag – kan ni tillsammans nå resultat ni aldrig trodde var möjliga.

 

Så börja idag. Ta ett litet steg, och låt det bli starten på något stort. Lycka till!

22 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Commentaires


bottom of page