top of page

Kundbemötande i fokus gör Elon till vinnare i Kundmötesbarometern 2025

  • Skribentens bild: Custitude
    Custitude
  • för 16 timmar sedan
  • 2 min läsning
ree

För Elon är utmärkelsen i Kundmötesbarometern 2025 ett viktigt bevis på att deras arbete med kundmötet verkligen gör skillnad.– Kundbemötandet är centralt inom Elon, något vi pratar om dagligen. Den här utmärkelsen visar tydligt att kunderna också upplever hur viktigt det är för oss, säger Anna Leo, Retail Manager på Elon Group.


Elons butiker präglas av långsiktighet – många butiksägare och medarbetare har arbetat i samma butik i många år. Det gör att de möter sina återkommande kunder i ett nära och personligt sammanhang, även i en sällanköpshandel.


– Den allra viktigaste faktorn, och kanske den svåraste att få till, är en företagskultur där ett bra kundbemötande är en självklarhet, säger Anna Leo.


Träning i vardagen

För att stärka kundmötet ytterligare har Elon under året genomfört Mystery Shopping i sina butiker, följt av träningar för att utveckla bemötandet.


– Vi pratar kontinuerligt om bemötandet i olika sammanhang och uppmuntrar våra butiker att träna. Det kanske låter lite enkelt, men är faktiskt helt avgörande för att hålla hög nivå, förklarar Anna.


I höst inleder Elon ett nytt projekt för att sätta kundbemötandet ännu mer i centrum.– Vi vill hela tiden utvecklas, och därför gör vi nu en särskild satsning för att ytterligare höja nivån på kundmötet, berättar Anna Leo.


Blicken framåt – AI som stöd för bättre möten

När det gäller framtidens butiksmöte är Anna tydlig: konkurrensen om kunderna kommer från alla håll.– Vi konkurrerar med alla branscher och lever i en transparent värld. Ska vi vara valbara har vi inte råd att inte ta hand om kunderna, säger hon.


Samtidigt ser hon möjligheter i den tekniska utvecklingen.– AI är något alla pratar om just nu. Jag tror att det framför allt kan underlätta för våra medarbetare i butikerna att göra bättre behovsanalyser och erbjuda kunderna de bästa alternativen, säger Anna Leo.


Den avgörande faktorn

Om Elon ska välja en enskild framgångsfaktor är svaret enkelt: träning.– Att träna och våga testa olika sätt att bemöta kunderna är helt avgörande för att lyckas, avslutar Anna Leo.

 

Om Elon

Elon är ett svenskt börsnoterat bolag och en av Nordens största kedjor för hemelektronik, vitvaror och hushållsnära tjänster.

 
 
bottom of page