Årets Butikssäljare 2025: ”Jag säljer inte. Jag hjälper människor”
- Custitude

- 15 okt.
- 3 min läsning

När Beatrice Ander pratar om sitt jobb som säljare på Kronans Apotek handlar det aldrig om att “pracka på” produkter. För henne är försäljning lika med service, omtanke och att faktiskt lösa något för kunden. I år tog hon hem priset som Årets Butikssäljare i Retail Awards, som anordnas av Svensk Handel. Beatrice har arbetat i apoteksvärlden i omkring fem år och är idag apotekschef på Kronans Apotek i Kumla. Innan dess ledde hon ett team inom hemförsäljning av barn- och damkläder, först som säljare och sedan som ansvarig chef under många år. Den tiden beskriver hon som sin stora skola i förtroendeskapande: man möter människor i deras hem, fikar, lär känna familjer och bygger relation på riktigt. Den erfarenheten följer henne varje dag på butiksgolvet.
En enkel princip: börja med att vara människa
Beatrices grundregel är att hälsa på alla kunder som kommer in apoteket – alltid. Hon ”är där” för kunderna, även när de inledningsvis säger nej till hjälp. Ofta kommer frågan strax efteråt: ”Jo, jag funderar på…”. Genom att stanna kvar i närheten gör hon det lätt att ta kontakt utan att tränga sig på. Hennes ansats är nyfiken: Hur kan jag hjälpa dig?
Hon beskriver också vikten av värme och närvaro. I apoteksmiljö söker många hjälp när de inte mår bra, och ett vänligt bemötande kan göra stor skillnad även när det inte blir ett köp. Hon beskriver också hur hon skruvar upp närvaron i mötet för att ge energi och trygghet. På golvet är hon mer framåtlutad än privat: ”Det blir en show”, säger hon, inte för att spela teater utan för att göra det enkelt att be om hjälp.
När samtalet väl är igång vill Beatrice inte lämna över i onödan. Har hon mött kunden vid hyllan följer hon gärna med till kassan, tar betalt och avslutar både för att skapa trygghet och för att kunna komplettera vid behov. I stunder med hög belastning pausar hon rådgivningen för att snabbt hjälpa dem som bara ska betala. ”De vill ofta vidare och rådgivningen fortsätter ju när de kommer tillbaka.”
Att leda utifrån kunden
Beatrice leder genom att göra. Nya kollegor på Kronans apotek ser direkt värdet av ett tydligt hej och ett varmt bemötande. Hon är noga med att bekräfta när hon ser någon i hennes team som är bra på att uppmärksamma kunder. För Beatrice är hälsningen inte kosmetik, utan fundamentet för allt som följer i ett kundmöte. Ett varmt bemötande ger bra förutsättningar för ett fortsatt samtal. Först och främst behöver man känna sig välkommen inne på apoteket.
Hon har också gjort service konkret i teamet genom att synliggöra kundernas beröm. Under en period satte de upp paketrosetter i personalrummet varje gång någon fick positiv feedback, ibland flera på samma dag.
Beatrice är själv en krävande kund. Blir hon inte sedd lämnar hon butiken; hanteras en reklamation dåligt kommer hon inte tillbaka. Den ”inbyggda konsumenten” använder hon aktivt på jobbet som en kompass för hur hon ska bemöta sina kunder. Hon använder också sina erfarenheter tillsammans med sitt team. När hon får superservice någon annanstans tar hon med sig idéer till teamet för att se om det är något de kan lära sig från. Även dåliga exempel delas.
”Jag trodde inte att jag skulle vinna”
När Beatrice fick priset som Årets Butikssäljare blev hon överraskad och först lite självkritisk. I början försökte hon förklara bort vinsten med att hon ”inte levererar varje minut”, men valde till slut att ta till sig utmärkelsen. ”Jag får ofta höra från kunder att det är så trevligt att komma till oss för jag är så glad när jag bemöter dem. Det värmer att höra att jag i mitt jobb gör skillnad för någon.”
Här är Beatrice tips för att skapa fler positiva kundmöten
Hälsa på alla och gör det lätt att fråga om hjälp.
Stå kvar efter första ”nej tack” och ge kunden lite utrymme.
Var ärlig och personlig, för det bygger förtroende.
Var nyfiken och intresserad av dina kunder
Följ kunden hela vägen och säkra nästa steg i kassan.
Gör service synlig i teamet. Fira kundernas positiva återkoppling.
Ge det lilla extra vid avslutet som att önska ”God Jul”, ”Trevlig helg” eller något annat passande
Dela kundupplevelser med teamet, både bra och dåliga, och lär av dem.
Varför det fungerar
Beatrice ser inte en produkt som något som ska ”säljas”, utan ett behov som ska lösas. Den attityden – kombinerad med konsekvent hälsning, närvaro och ansvar genom hela resan skapar trygghet. Och trygghet gör att kunder vågar fråga, lyssna och köpa när det känns rätt. ”Jag säljer ju inte”, säger hon. ”Jag hjälper.”


