Båda har de belönats med pris som Årets butikssäljare i Retail Awards. Mark Madsen vann i fjol som butikssäljare på Elgiganten och Lova Lindgren stod som segrare i år för sitt jobb på Synsam. Custitude har intervjuat dem båda för att ta reda på hur de gör för att skapa fantastiska kundmöten i sitt arbete. Vad är framgångsreceptet bakom Årets butikssäljare 2022 & 2023?
Det var i sitt andra säljjobb, som telefonförsäljare, som Mark Madsen förstod att han hade en talang för försäljning. Trots att han bara hade varit på företaget i tre månader lyckades han bli bästa säljaren. Mark tror att det som gör honom till en bra säljare är hans förmåga att lyssna på kunderna och skapa en avslappnad och bekväm atmosfär. Han har en speciell stil, som kunder och kollegor ofta uppmärksammar, och han trivs med att prata med kunder om annat än bara försäljning. Det gör att samtalen inte känns påträngande, oavsett hur mycket han säljer till kunden.
Lova Lindgren stod för hälften av försäljningen redan sin första månad på Synsam och tänkte ”Okej! Det här är nog min grej”.
Kunskap är Lovas nyckelord. Hon har gått alla tänkbara internutbildningar och verkligen ”grottat” ned sig i glas och bågar. Det har gett henne ett självförtroende i mötet med kunden då hon vet att hon kan svara på alla tänkbara frågor. Det hjälper henne också att bygga förtroende med kunden. Hon kan ju tydligt sin sak. Utöver att Lova besitter mycket kunskap om sin bransch är hennes styrka att hon älskar kundmötet, att vara omkring människor och att vara social. Eller som hon själv uttrycker det: ”Om jag hade jobbat på ett kontor hade jag ruttnat bort.”
Vad gör du i ett möte med en ny kund?
Jag checkar först av kunden och ser vad den verkar gilla för färger t ex. I dialog med kunden ställer jag många frågor och lyssnar för att kunden verkligen ska känna sig hörd och för att göra det lättare att hitta rätt bågar för kunden. Jag vill vara säker och hamna rätt från början med träffsäkra förslag som gör att kunden förstår att jag har koll, berättar Lova. Mark förklarar att hans fokus är att låta samtalet flyta naturligt och anpassar sig efter kundens reaktioner och behov. Han betonar vikten av att vara flexibel och anpassningsbar beroende på kunden för ett lyckat kundmöte.
Apropå ett lyckat kundmöte, hur ser ett riktigt bra kundmöte ut för er?
När jag har kunnat fylla kundens behov eller identifiera ett behov som kunden inte hade tänkt på. Ett kvitto på det är när en kund återvänder och söker upp mig, direkt, för att få hjälp. Det är då jag vet att jag har gjort ett gjort ett gott intryck och skapat en stark relation redan från första mötet, säger Mark.
Ett riktigt bra kundmöte är när man matchar kunden både på vilken nivå kunden befinner sig kunskapsmässigt och med den energin som kunden har. Jag pratar inte på samma sätt med en äldre person som jag gör med en yngre person. Jag anpassar mig efter kundens behov och försöker hitta bästa lösningen för dem. Men det är viktigt att tänka på att även om man anpassar sig till vem man har framför sig är det viktigt att fortfarande vara genuin, tillägger Lova.
Vad är framgångsrecepten bakom Årets butikssäljare 2022 och 2023?
För att gå från att vara säljare till att bli en stjärnsäljare behöver man bli bra på att lyssna på sina kunder och identifiera deras behov, säger Mark. Om man utvecklar den förmågan kommer man att kunna hitta behov hos kunden som de inte själva har tänkt på när de kom in för att handla. Kunden upplever då att du verkligen har lyssnat och har deras bästa i åtanke. Det ger ett ökat förtroende för dig som säljare och skapar en bättre kundupplevelse.
Ha pondus! Det är du som är säljaren och ska leda fram kunden till rätt produkt. Sträck på dig, ta plats och var tydlig. Se också till att gå in med en god energi. Ni ska ha kul tillsammans. Gärna skratta tillsammans. Försök att lämna din dåliga energi hemma.
Läs på och har koll på sortimentet. Försök att ”nörda ned dig” i det du säljer så att du kan vara experten i kundmötet. Det kommer att stärka din pondus och ditt självförtroende, menar Lova.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vill ni ha fördjupade insikter i hur kundmötet ser ut hos er? En av Custitudes mest populära metoder för att mäta och förstå kundens upplevelse är mystery shopping. Läs mer om mystery shopping och hur det går till här
Comments