Sök
  • Custitude

Är cowboy-säljarens tid är över?

I den senaste upplagan av Kundmötesbarometern ser vi ett skifte i vad kunden vill ha. Men säljarna, dom gör fortfarande samma. I spåren av pandemin är inte den enbart proaktiva säljaren den som lyckas få till högst konvertering. Det sig nämligen att just nu är relationsbyggandet viktigast för kunden, ett skifte som butikskedjor måste ta till vara på om de vill öka sin försäljning.


Proaktiviteten är dock inte oviktig, men vi ser att kombinationen av proaktivitet och värme, där finns det mycket försäljning att hämta hem.


När vi talar värme är vi inne på de mjuka värdenas-område, något som kan vara svårt att mäta och följa upp. Men det finns en del enkla saker man som säljare kan göra för att påverka den upplevde värmen och relationen:


- Ögonkontakt och leende. Självklara gester för den säljare som vill bygga en bättre relation med kunden.

- Ge förslag utifrån vad kunden säger, inte vad du vill sälja. Det är tydligt att kunden märker skillnad på detta. Utgår man från kundens faktiska behov, då upplevs ni också mer genuina.


- Skapa en välkomnande känsla. Här är det tydligt att det är hur vi gör det som är viktigare än vad vi gör. En lång hälsningsfras som kommer med en neutral ton ger inte högre poäng på relationsbyggande som ett vänligt "Hej" men ögonkontakt gör.


Dessa tips är bara några få av många vi på Custitude kan komma med om ni på riktigt vill fokusera på ett relationsbyggande sälj, som vi vet leder till ökad konvertering här och nu, men också över tid. Vill du veta mer? Kontakta oss





53 visningar0 kommentarer